Jeżeli nie wiesz jak dobrać śruby do kół lub nakrętki do twojego samochodu to dobrze trafiłeś

posiadamy w sprzedaży większość potrzebnych rodzajów do prawidłowego przykręcenie koła. Gdybyś chciał zabezpieczyć swoje nowe piękne felgi przed kradzieżą to mamy również w sprzedaży śruby i nakrętki patentowe, tak zwane złodziejki które uniemożliwiają odkręcenie bez specjalnej nasadki redukcyjnej.

Są cztery kryteria jakimi należy się kierować:

  • Według płaszczyzny mocującej
  • Według skoku gwintu
  • Według długość i średnicy
  • Według rozmiaru klucza

Według płaszczyzny mocującej

Śruba lub nakrętka powinna mieć taką samą płaszczyznę mocującą jak gniazdo w feldze, czyli :

  • gniazdo stożkowe – śruba stożkowa
  • gniazdo kuliste – śruba kulista
  • gniazdo płaskie – śruba płaska

Jeśli źle dobierzemy mocowanie, zniszczymy gniazdo w feldze co w skrajnym przypadku może doprowadzić do odkręcania się koła.


Według skoku gwintu

Do pomiaru gwintów służy specjalny przyrząd (zwany grzebyczkiem)
jeżeli go nie posiadasz możesz do nas napisać e-maila lub zadzwonić to podamy parametry (posiadamy katalog)

Uwaga ! źle dobrany gwint zniszczy piastę koła

Rozróżniamy cztery podstawowe rodzaje gwintów:

  • 1,25
  • 1,50
  • 1,75
  • 1/2 cala

Według długości i średnicy śruby

Jeżeli śruba będzie za krótka może wyrwać się z gniazda i koło odpadnie
Jeżeli śruba będzie za długa to może zawadzać o coś z drugiej strony i koło nie będzie się obracać (np. szczęki przy hamulcach bębnowych lub element systemu ABS) jeżeli mimo za długiej śruby koło będzie się obracać, to z upływem czasu jej koniec zardzewieje i przy próbie wykręcenia, gwint ulegnie niszczeniu.

Wszystkie standardowe śruby i nakrętki w samochodach osobowych mają zastosowanie wyłącznie wtedy jeśli średnica otworu w feldze pod śrubę nie przekracza 16 mm. jeśli ma np. 18 mm oznacza to, że potrzeba śruby lub nakrętki specjalnej konstrukcji (np. oryginalne felgi aluminiowe Citroen, Peugeot, Ford)

Według producentów śruby powinny wkręcać się w piastę 11 mm. do 13 mm. 

Jeżeli już posiadamy zakupione śruby to możemy sprawdzić czy są poprawne, każda śruba w zależności od skoku gwintu powinna wkręcać się określoną ilość obrotów o 360 stopni:

śruba ilość obrotów
M12 x 1,25 8 do 8,5
M12 x 1,50 6,5 do 7
M14 x 1,50 7,5 do 8
M12 x 1,75 6,5 do 7
M12 x 1/2″ cala 8 do 8,5



Według rozmiaru klucza

Dobieramy śruby lub nakrętki według klucza jaki znajduje się w naszym samochodzie. Jeżeli zmieniamy felgi na ALU to często trzeba zastosować śruby o mniejszej średnicy główki np. 17 mm. zamiast 19 mm. ponieważ niektóre felgi mają małe otwory i klucz do odkręcenia śruby mógłby się nie zmieścić.

Najczęściej spotykane rozmiary to:

  • 17 mm
  • 19 mm
  • 21 mm
  • 22 mm
  • torx
  • imbus